Friday, May 15, 2009

Tiada kompromi jika projek kampus lewat



SEBUAH bilik rumah kedai yang dijadikan dewan kuliah untuk pelajar UPSI di Tanjung Malim.



KERATAN Kosmo! semalam.





PUTRAJAYA - Kementerian Pengajian Tinggi akan memastikan projek kampus baru Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di Tanjung Malim berjalan lancar sehingga ia siap mengikut jadual pada 2010.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menegaskan, pihaknya tidak mahu berkompromi dengan sebarang kelewatan memandangkan jika itu yang berlaku, kesulitan kakitangan serta para pelajar UPSI yang terpaksa belajar di rumah-rumah kedai di luar kampus akan berterusan.

"Disebabkan kepentingan itu, saya sendiri akan memberi perhatian terhadap projek ini," katanya pada sidang akhbar selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian persefahaman di antara Universiti Utara Malaysia dan ACCA Malaysia Sdn. Bhd. di sini semalam.

Kosmo! semalam melaporkan tentang nasib pelajar-pelajar di UPSI yang terpaksa meneruskan pengajian di rumah-rumah kedai ekoran kampus induk mereka sudah sesak.

Pihak pengurusan UPSI bimbang masalah itu akan menjadi lebih rumit dengan kemasukan kira-kira 5,000 pelajar baru pada Julai ini.

Masalah yang dihadapi itu berpunca daripada kampus induk yang sudah sesak selain projek kampus baru di Behrang Ulu terlewat daripada jadual selama tiga bulan.

Buat masa ini, Mohamed Khaled meminta kakitangan dan pelajar UPSI supaya bersabar sementara masalah tersebut ditangani dengan siapnya projek kampus baru kelak.

No comments: